Tydzień praw człowieka
W dniach 15 – 19 kwietnia 2019 w naszej szkole trwał tydzień praw człowieka. Akcja organizowana została w ramach realizacji międzynarodowego projektu Erasmus+ Living Books in Schools. Uczniowie klas IV – VIII musieli odnaleźć ukryte w szkole listy, z których układali grafiki ilustrującej wybrane prawa człowieka. Kolejnym zadaniem młodzieży było stworzenie krótkiego filmu na ten temat. Mamy nadzieję, że tworzenie spotów przez uczniów, liczne warsztaty, wykłady, dyskusje oraz happeningi na korytarzu szkolnym, które towarzyszyły temu wydarzeniu uświadomiły naszym uczniom istotę i wagę przeciwstawiania się wszelkim przejawom łamania praw człowieka oraz kształtowania postawy tolerancji i zrozumienia.
TRZYMAMY KCIUKI ZA KLASĘ VIII !!!
Nadszedł czas na podsumowanie wiedzy zdobytej w trakcie ośmiu lat nauki. Już dzisiaj klasa VIII rozpoczyna sesję egzaminacyjną trwającą trzy dni. 15 kwietnia bowiem uczniowie zmierzą się z językiem polskim, 16 kwietnia z matematyką a 17 kwietnia z językiem angielskim. Do trzeciego egzaminu nie będzie podchodził Sean, który pod czujnym okiem Pani Katarzyny Kuropatwy naszej nauczycielki języka angielskiego zdobył tytuł laureata Olimpiady Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów (OJAG). Dzięki temu poza mniejszą dawką egzaminacyjnego stresu może również wybrać Liceum bez względu na wyniki. Seanowi serdecznie gratulujemy a klasie VIII życzymy połamania czarnych długopisów!
Warsztaty wielkanocne w Bednarach
Święta wielkanocne zbliżają się dużymi krokami. 15 kwietnia uczniowie klas 0-3 wybrali się do Karczmy Bednarskiej na niezwykłe wielkanocne warsztaty kulinarne. Dzieci poznały sekretny przepis na kruche ciasto i krok po kroku samodzielnie stworzyły bazę pod tradycyjne polskie mazurki. Ponadto uczniowie faszerowali jajka własnoręcznie przyrządzonymi pastami. Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki gotowane jajka zamieniały się, w rękach dzieci, w myszki, ptaki czy kosmiczne stworki. Pracy było co nie miara, ale i finał zabawy był przepyszny. Wszystkie przyrządzone smakołyki wylądowały na wspólnym stole, a po chwili w brzuszkach pracowitych kucharzy. Drogie Mamy, już wiecie kto w tym roku przygotuje świąteczne dania. Pozostaje nam tylko życzyć smacznego jajka!
WARSZTATY LETS W PRZEDSZKOLU NR 99
W ramach projektu edukacyjnego ,,Dwujęzyczne Dzieci” na terenie Przedszkola Miejskiego nr 99 w Łodzi odbyły się zajęcia z j. angielskiego z wykorzystaniem elementów Programu Erasmus+ Learn English Through Signs (LETS). W zajęciach brali udział uczniowie klasy 3 z Międzynarodowej Szkoły Podstawowej Edukacji Innowacyjnej oraz 5 latki z Przedszkola Miejskiego nr 99. Podczas warsztatów uczyliśmy się nazw zwierząt w połączeniu ze znakami. W trakcie zabaw ruchowych ćwiczyliśmy pokazywanie znaków i odgadywanie nazw zwierząt ukrytych pod znakami. Wykonując wspólną piosenkę staraliśmy się też używać znaków. A na koniec trzecioklasiści ze szkoły MSPEI powtórzyli z nami nazwy kolorów i liczb w j. angielskim oraz przygotowali dla nas niesamowitą niespodziankę. ,,Zanurzając się” w żywym j. angielskim zaprezentowali nam dwie pozycje książkowe ,, My Greedy rainbow” oraz ,, The Batmouse.” W tak sprzyjającej atmosferze nauczyliśmy się znaków i słówek w j. angielskim jak również mieliśmy możliwość poznania literatury angielskiej. Czyż nauka nie jest łatwa i przyjemna?
Szlifujemy pływanie
Lekcja pływania nie musi być nudna . W klasach I-III zajęcia na basenie mają na celu oswojenie dzieci ze środowiskiem wodnym, przezwyciężenie lęku, jak również zdobycie podstawowych umiejętności w pływaniu. Wykorzystujemy do tego wiele ciekawych przyborów i metod, by w klasie IV przygotować uczniów do właściwej nauki pływania. Ćwiczenia w środowisku wodnym korzystnie wpływają na rozwój układu krążeniowego, oddechowego oraz układu kostnego młodego, rozwijającego się organizmu dziecka. Woda jest środowiskiem, które odciąża i ułatwia wykonanie wielu ćwiczeń fizycznych, dzięki temu ma duże znaczenie w korektywie, rehabilitacji oraz w medycynie.
Debata Oxfordzka
Brexit, wszyscy się zastanawiamy co z nim dalej będzie. Bezprecedensowa gra, która odbywa się w angielskim parlamencie spowodowała, że ten temat jest języczkiem uwagi nawet najbardziej niezainteresowanych polityką uczniów. Taka okazja nie nadarza się zbyt często, więc może by przekłuć tę sytuację na nieszablonową lekcję. Tak więc dzisiaj do stołu zasiadają reprezentanci parlamentu MSPEI, którzy wyartykułują swoje poglądy na temat wad i zalet Brexitu, popierając je znaczną ilością faktów i argumentów, polemizując na temat skutków wyjścia Wielkiej Brytanii, zarówno dla Brytyjczyków, jak i Polaków. Klasa 7 SP zasiada do stołu według reguł debaty oxfordzkiej. Po lewej wszyscy za opcją „Aye,” po prawej zaś za opcją „Nay.” Używamy tylko i wyłącznie języka parlamentarnego oraz sprytnych karteczek ze zwrotami wyrażającymi opinię, zastępującymi osłuchane „I think.” W roli Speakera, ja, Jarosław Osuchowski. Debatę czas zacząć!
Wycieczka do Łagiewnik
W dniu 25 III 2019 r. klasa Ib i „Zerówka” udały się na terenową wycieczkę do Lasu Łagiewnickiego. Dzieci poszukiwały pierwszych oznak wiosny, dowiedział się, że rośliny trujące mogą mieć właściwości lecznicze, obserwował pracę mrówek budujących mrowisko, słuchały śpiewu ptaków i oddychały świeżym, leśnym powietrzem. Wyjazd zakończył się wspólnym pieczeniem kiełbasek przy ognisku. Spędzony czas był pełen radości i uśmiechu, wyjazd ukazał nam, jak wiele niezwykle ciekawych niespodzianek skrywa leśna fauna i flora. Z pewnością powróciły do Łagiewnik.
Współpraca z Biblioteką Miejską
Wraz z powołaniem do życia karty Fiszka, życie każdego łódzkiego czytelnika stało się prostsze. Od stycznia 2019 r. jeżeli zapiszemy się do Biblioteki Miejskiej możemy korzystać z bogatego księgozbioru wszystkich bibliotek w Łodzi! Jedna karta bowiem uprawnia nas do korzystania z ponad miliona książek, które tylko czekają na wypożyczenie! Ponieważ lubimy rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie ochoczo zabraliśmy się do reanimacji programu wspierania czytelnictwa w naszej szkole o wdzięcznej nazwie „Zaksiążkowani” z aktualizacją #Zaksiążkowani2019. Idąc za ciosem rozpoczęliśmy współpracę z Biblioteką Miejską (https://www.biblioteka.lodz.pl/partnerzy/kategoria/edukacja). Od teraz rodzice zapisujący dzieci do klasy „0” otrzymają wraz z kartą Fiszka 5 % zniżki na wpisowe.
Activate – III mobilność uczniów – TURCJA
W dniach 11-15 marca 2019 roku odbyła się trzecia mobilność uczniów w ramach programu rozwoju szkół Erasmus+ Activate. W Stambule, największym i najludniejszym mieście Turcji, zostaliśmy serdecznie przywitani przez naszych partnerów projektowych ze Szkoły Biltes Koleji.
Nauczyciele i uczniowie Biltes Koleji przygotowali dla nas bardzo atrakcyjny program zajęć. Razem z grupą z Hiszpanii i z Łotwy wzięliśmy udział w lekcjach języka angielskiego, muzyki, w-f u oraz matematyki. Uczestniczyliśmy również w warsztatach tworzenia papieru oraz origami.
Po zajęciach szkolnych, dzięki uprzejmości rodzin goszczących, nasi uczniowie poznawali kulturę i obyczaje tureckie. Dzięki temu mieli wspaniałą okazję zobaczyć jak mieszkają i spędzają czas ich rówieśnicy w Stambule.
W tym ogromnym mieście znajduje się wiele ciekawych miejsc i zabytków. Podczas naszego pobytu zobaczyliśmy: Taksim- serce nowoczesnego Stambułu, bramę do słynnej ulicy Istiklal, a na niej historyczny tramwaj, zbudowaną przez genueńczyków w 1384 roku wieżę Galata.
Jak większość turystów odwiedziliśmy stambulskie bazary. Jest ich wiele, ale nas najbardziej zaciekawiły: Bazar Egipski i Spice Bazaar. Labirynty tworzących je uliczek robią niesamowite wrażenie.
Kolejnym miejscem, które nas zachwyciło jest Basilica Cistern. Ta imponująco wyglądająca Cysterna, która jest podziemną komnatą, podtrzymywana jest przez 336 kolumn. Równie niezwykle wspomnienia pozostawiła nam Świątynia Hagia Sophia.
Z nieukrywaną ciekawością spacerowaliśmy po Arboretum Ataturk oraz Parku Miniatur.
Niesamowitych wrażeń dostarczył nam rejs po Bosforze, z zachwytem przyglądaliśmy się majestatycznym budowlom po europejskiej i azjatyckiej stronie Cieśniny Bosfor.
Oczarowani światem orientu, z łezką w oku, ale z pięknymi wspomnieniami wróciliśmy do Łodzi.
III mobilność uczniów – POLSKA
Wraz z początkiem marca powitaliśmy w murach naszej szkoły kolegów z Bułgarii, Chorwacji oraz Rumunii. Tym samym rozpoczęliśmy 3 mobilność w ramach projektu Erasmus + Together in Diversity. Uczyliśmy naszych gości języka polskiego z Panią Eweliną Jaros, angielskiego z Panią Kasią Kuropatwą i EZ oraz niemieckiego z Panem Darkiem Ligodzińskim. Tańczyliśmy krakowiaka oraz poloneza pod okiem Pani Ani Żuber. Braliśmy udział w zawodach sportowych z Panią Kasią Muras i Zbyszkiem Murasem a także nauczyliśmy się kilku chwytów taekwondo z Panem Piotrem Gamusem. Przeżyliśmy razem Ostatki oraz Międzynarodowy Dzień Kobiet w trakcie którego nasi uczniowie zaprezentowali się doskonale w pokazie artystycznym pod opieką Pani Izabeli Kołacińskiej. Łódź również okazała się wdzięcznym gospodarzem. Na wszystkich bowiem wrażenie zrobił postindustrialny charakter naszej metropolii. Ulica Piotrkowska, Księży Młyn czy EC1 przywitały nas piękną pogodą i wspaniałą ekspozycją. Mobilność zakończyła się balem klasy 8, która zaprosiła do wspólnego świętowania kolegów z partnerskich szkół. Wizyta ta na długo pozostanie w naszej pamięci. Teraz czekamy na ostatnią mobilność w ramach projektu TiD. Tym razem celem będzie Rumunia i zielona Transylwania!