Osiągnięcia i refleksje: Podsumowanie projektu FLASH-RET
Czas leci! Po 16 miesiącach pracy, nauki i współpracy z przyjemnością dzielimy się wynikami projektu FLASH-RET. Ta inicjatywa Erasmus+ połączyła Asociación Aprendizaje Activo (Hiszpania), Gheorghe Asachi Technical College (Rumunia) i Łódź International School (Polska) w celu zbadania i wdrożenia skutecznego wykorzystania fiszek jako strategii w praktyce wyszukiwania.
Praktyka wyszukiwania to strategia uczenia się oparta na dowodach, która polega na aktywnym przypominaniu sobie informacji. Takie podejście poprawia zapamiętywanie wiedzy, krytyczne myślenie i wyniki w nauce. Tworząc projekt FLASH-RET, chcieliśmy wdrożyć tę strategię w salach lekcyjnych w całej Europie.
Podróż FLASH-RET
Projekt rozpoczął się od opracowania kompleksowego podręcznika, który łączy teorię z praktyką. Ten zasób zawiera przewodniki krok po kroku, strategie integracji i konkretne przykłady, które pomogą nauczycielom skutecznie korzystać z fiszek. Dzięki wkładowi nauczycieli i ekspertów podręcznik odpowiada na różnorodne potrzeby edukacyjne. Możesz go pobrać TU.
Następnie zorganizowaliśmy szkolenia dla nauczycieli w Rumunii i Polsce. Sesje te dostarczyły praktycznych narzędzi dla nauczycieli w tych szkołach do włączenia fiszek do swoich lekcji. Nauczyciele przyczynili się również do oceny pierwszej wersji podręcznika, upewniając się, że spełnia ona rzeczywiste potrzeby klas. Dostęp do materiałów szkoleniowych można uzyskać, wykonując następujące czynności TEN LINK.
Trzecia faza koncentrowała się na projektach pilotażowych z udziałem nauczycieli, w ramach których edukatorzy stosowali techniki ćwiczeń wyszukiwania za pomocą fiszek. To praktyczne doświadczenie pozwoliło nam udoskonalić strategie w oparciu o informacje zwrotne zarówno od nauczycieli, jak i uczniów. Dodatkowo stworzono dwa inspirujące filmy, aby pokazać historie sukcesu tych technik w działaniu. Obejrzyj je TUTAJ. Wszyscy nauczyciele i uczniowie zaangażowani w te doświadczenia byli zachwyceni, odkrywając wiele sposobów, w jakie fiszki mogą usprawnić naukę.
Wreszcie, w ostatnich miesiącach opracowaliśmy wysokiej jakości materiały, w tym edytowalne szablony i gotowe do użycia zestawy fiszek. Cieszymy się, że w końcu możemy zaprezentować te zasoby, które są przeznaczone dla różnych grup wiekowych, przedmiotów i uczniów o różnych potrzebach, zapewniając inkluzywność i wszechstronność. Pobierz je TUTAJ.
Aby zwiększyć dostępność, wszystkie zasoby są opatrzone napisami lub są dostępne w języku angielskim, hiszpańskim, polskim i rumuńskim.
Siła europejskiej współpracy
Chcielibyśmy zwrócić uwagę na jeden z najbardziej satysfakcjonujących aspektów FLASH-RET: współpracę między partnerami. Dzielenie się wiedzą i dostosowywanie strategii w różnych krajach nie tylko wzbogaciło zasoby projektu i rozszerzyło jego oddziaływanie, ale także przyniosło ogromne korzyści wszystkim, którzy nad nim pracowali. Ten ponadnarodowy wysiłek ucieleśnia ducha programu Erasmus+ i podkreśla znaczenie połączenia sił w celu poprawy edukacji.
Mamy nadzieję, że te zasoby zainspirują nauczycieli i uczniów do korzystania z fiszek i praktyki wyszukiwania. Serdecznie dziękujemy programowi Erasmus+ za sfinansowanie tej inicjatywy oraz wszystkim zaangażowanym w tę inicjatywę za entuzjazm, wiedzę i zaangażowanie. Wspólnie zrobiliśmy znaczący krok w kierunku bardziej efektywnych doświadczeń edukacyjnych dla wszystkich.
Ten projekt (EFFECTIVE USE OF FISZEK DO PRAKTYKI WYSZUKIWANIA) został sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej. Niniejsza publikacja odzwierciedla jedynie poglądy autorów (ASOCIACIÓN APRENDIZAJE ACTIVO, GHEORGHE ASACHI i SZKOŁA ŁÓDZKA), a Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie zawartych w niej informacji.