Kreatywność i ekspresja twórcza ucznia
Cele warsztatu:
– zastosowanie w praktyce jednej z metod twórczego rozwiązywania problemów, inspirowaną techniką obrazkowych łaskotek Arthur’a VanGundy’ego
– rozwój umiejętności kreatywnego działania
– rozwój kompetencji interpersonalnych, takich jak: współpraca, komunikacja w grupie, podejmowanie decyzji, radzenie sobie z emocjami
Problem projektowy:
W jaki sposób wykorzystać kreatywność, ekspresję twórczą ucznia w działaniach praktycznych i w życiu codziennym?
Efekt podmiotowy zajęć – po zakończeniu warsztatu uczeń:
– rozwiązuje problemy w grupie
– podejmuje decyzje grupowe
– jest kreatywny
– jest odpowiedzialny za efekt pracy w grupie
– jest otwarty na pomysły innych osób
– współpracuje z innymi uczniami
– jest komunikatywny
Efekt przedmiotowy zajęć – wykonane przez uczniów przedmioty spełniające poniższe kryteria:
– oryginalne
– nowe
– estetyczne
– wartościowe
– użyteczne
Etapy warsztatu:
1. Twórcza rozgrzewka – gimnastyka umysłu Ćwiczenia usprawniające płynność, giętkość oraz oryginalność myślenia.
2. Generowanie pomysłów rozwiązania danego problemu (praca w grupach z wykorzystaniem techniki obrazkowych łaskotek Arthur’a VanGundy’ego). Uczniowie mieli wypisać jak najwięcej pomysłów, rozwiązujących problem: „W jaki sposób przyciągnąć nowych uczniów do Międzynarodowej Szkoły Edukacji Innowacyjnej w Łodzi”.
3. Twórczy recycling – wykonanie oryginalnych, nowych i użytecznych przedmiotów. Uczniowie zostali podzieleni na zespoły projektowe. Każdy zespół otrzymał identyczny komplet materiałów (słomka, sznurek, opakowanie po jajkach, opakowanie po herbacie, taśma klejąca, pudełka po jogurtach, talerzyk plastikowy, spinacze biurowe, rolki po papierze toaletowym).
Wybrane prace:
– torebka na śniadanie
– wzmacniacz głosu
– wachlarzozabawka
– boombox
– wzmacniacz dźwięków dla telefonu komórkowego